Reklāmas un sludinājumi laikrakstā “Tēvija” 1941. gadā kā vēstures avots

Authors

  • Ojārs Stepens Latvijas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultāte

DOI:

https://doi.org/10.22364/luzv.7.8.04

Keywords:

reklāmas, sludinājumi, vēstures avoti, nacistu okupācija

Abstract

Lai gan parasti vēstures pētniecībā masu informācijas līdzekļos publicētajiem sludinājumiem pievērš maz uzmanības, tie ir nozīmīgs informācijas avots, kas sniedz ziņas par pagātnes norisēm. Tie veido atsevišķu slāni mediju komunikācijā ar sabiedrību, īpaši tādēļ, ka bieži no tiem var gūt ziņas, kuras saistītas nevis ar “oficiālo viedokli”, bet gan ar cilvēkiem patiešām aktuāliem sadzīves jautājumiem (pērk, pārdod, maina, izklaide u. c.). Tāpat sludinājumi atklāj saimnieciskās, politiskās un sabiedriskās dzīves norises. Raksta mērķis ir analizēt reklāmas un sludinājumus Latvijā nacistu okupācijas varas izdotajā oficiālajā laikrakstā “Tēvija” 1941. gadā. Pētījuma hronoloģiskais ietvars izvēlēts, ņemot vērā šādus apsvērumus: 1941. gads bija laiks, kad Latvijā formējās nacistu okupācijas varas sistēma, vēlāk tā pastāvēja vairāk vai mazāk stabilā formā; tieši šajā laika posmā bija raksturīga padomju okupācijas laikā un karadarbībā bojāgājušo radinieku meklēšana ar sludinājumu palīdzību, ar holokausta īstenošanu saistītās nacistu antisemītiskās propagandas uzsākšana un izvēršana u. c. Minēto cēloņu dēļ Latvijas iedzīvotāju ikdienas dzīvē šis laiks bija īpašs, un tas atspoguļojas arī reklāmās un sludinājumos.

Author Biography

Ojārs Stepens, Latvijas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultāte

Ojārs Stepens (1974) ir vēstures maģistrs (LU, 1999), mākslas zinātņu maģistrs (Latvijas Kultūras akadēmija, 2016), Latvijas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultātes doktorants, 2016.–2018. gadā bijis pētnieks LU Valsts drošības komitejas zinātniskās izpētes komisijā. Pētnieciskās intereses: Latvijas vēsture Otrā pasaules kara laikā, padomju režīma represijas un kultūras politika.

Ojārs Stepens (1974) holds an MA degree in history (University of Latvia, 1999), as well as an MA in cultural studies (Latvian Academy of Culture, 2016). Currently, he is a doctoral student in history at the Faculty of History and Philosophy, University of Latvia. From 2016 to 2018 worked as a researcher at the Government Commission for the KGB Research at the University of Latvia. Research interests include history of Latvia during the Second World War, repressions and culture policy of Soviet regime.

Downloads

Published

2020-05-06

How to Cite

Stepens, O. (2020). Reklāmas un sludinājumi laikrakstā “Tēvija” 1941. gadā kā vēstures avots. Journal of the University of Latvia. History | Latvijas Universitātes Žurnāls. Vēsture, (7/8), 72–86. https://doi.org/10.22364/luzv.7.8.04