Attālinātā mācīšanās un mācīšana Latvijas augstskolās SARS-CoV-2 (Covid-19) atspulgā jeb kā augstākā izglītība pielāgojās nezināmajam

Autori

DOI:

https://doi.org/10.22364/adz.57.09

Atslēgvārdi:

augstākās izglītības digitalizācija, attālinātas studijas, docētāju pedagoģiski digitālā kompetence, Covid-19

Kopsavilkums

Augstākās izglītības uzdevums nav pašmērķīgi virtuozi žonglēt ar modernām tehnoloģijām un tehnoloģiskiem risinājumiem (TTR), bet gan gudri izmantot dažādus resursus

Autoru biogrāfijas

  • Nora Jansone-Ratinika, Rīgas Stradiņa universitāte

    Dr. paed. Nora Jansone-Ratinika ir Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) asociētā profesore, vadošā pētniece, senatore un Pedagoģiskās izaugsmes centra direktore. Darbība augstākās izglītības sektorā mērojama vairāk nekā 15 gadu garumā. Profesionālo kompetenci bagātinājusi administratīvā darbā, RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra izveidē, lai sniegtu atbalstu docētājiem, pedagoģiskajā darbā ar studējošajiem un docētājiem, pētniecībā, docētāju tālākizglītības organizēšanā, studiju procesa kvalitātes analīzē un tematisku inovāciju projektu īstenošanā. Darbības jomas starpdisciplināri aptver gan veselības aprūpes, gan sociālo zinātņu virzienus. Pētnieciskās un pedagoģiskās prakses intereses: studentcentrēta mācīšanās un mācīšana augstākajā izglītībā, docētāju pedagoģiskās kompetences pilnveide, tehnoloģiju bagātināta un simulācijās balstīta izglītība, akadēmiskais godīgums u. c.

  • Raimonds Strods, Rīgas Stradiņa universitāte

    Mg. paed. Raimonds Strods ir RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra mācīšanas un mācīšanās projektu vadītājs, kurš iniciē un īsteno inovācijas studiju kvalitātes veicināšanai. Profesionālajā darbībā atbalsta akadēmisko personālu pedagoģiskās kompetences pilnveidē, vadot tālākizglītības mācīšanās aktivitātes un RSU Jauno docētāju skolu. Pabeidzis doktora studiju programmu pedagoģijā un pašreiz strādā pie promocijas darba. Kā pētnieks iesaistās starptautiskos zinātniskos projektos par augstākās izglītības studiju procesa digitalizāciju (kopš 2014).

Atsauces

Allen, I. E.; Seaman, J. (2010) Learning on demand: Online education in the United States 2009. The Sloan Consortium. Pieejams: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED529931.pdf (05.08.2021.).

Bokolo Jr., A.; Phon, D.; Kamaludin, A. B. (2020). Blended Learning Adoption and Implementation in Higher Education: A Theoretical and Systematic Review. Technology, Knowledge and Learning. https://doi.org/10.1007/s10758-020-09477-z.

European Higher Education Area (2020) Annex III to the Rome Ministerial Communiqué: Recommendations to National Authorities for the Enhancement of Higher Education Learning and Teaching in the EHEA. Pieejams: http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique_Annex_III.pdf (05.08.2021.).

European Higher Education Area: Paris Communiqué (2018) Ministerial conference in Paris. Pieejams: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf (01.08.2021.).

Flipped Learning Network (FLN) (2014) Definition of Flipped Learning. Pieejams: https://www.flippedlearning.org/definition (05.08.2021.).

From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence – Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7, 2, 43–50. doi: 10.5539/hes.v7n2p43.

Garrison, D. R.; Vaughan, N. D. (2007). Blended Learning in Higher Education. San Francisco : Jossey-Bass.

Guillén-Gámez, F. D.; Mayorga-Fernández; M. J., Bravo-Agapito, J. et al. (2020) Analysis of Teachers’ Pedagogical Digital Competence: Identification of Factors Predicting Their Acquisition. Technology, Knowledge and Learning. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09432-7

Horn, M. B.; Staker, H.; Christensen, C. M. (2014). Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. USA : Jossey-Bass.

Jansone-Ratinika, N. et al. (2020) VPP Dzīve ar COVID-19: Novērtējums par koronavīrusa izraisītās krīzes pārvarēšanu Latvijā un priekšlikumi sabiedrības noturībai nākotnē. CoviDzīve, Nr. VPP-COVID- 2020/1-0013. 5. pielikums: Akadēmiskā personāla pedagoģiski digitālās kompetences pašizvērtējums un pilnveides piedāvājums. Pieejams: https://lzp.gov.lv/wp-content/uploads/2021/02/35_lidz_38_zinojumi_pielik_03_rez_37_38_c.pdf (05.08.2021.).

European Higher Education Area. Paris Communiqué. (2018). Ministerial conference in Paris. Pieejams: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf (06.08.2021)

Rome Ministerial Communiqué, 19 November 2020. Pieejams: http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (12.08.2021.)

Stein, J.; Graham, C. R. (2020). Essentials for Blended Learning: A Standards-Based Guide, 2nd ed. United Kingdom : Routledge.

Tsetsos, S.; Prentzas, J. (2021). A Survey of Recent Approaches Integrating Blogs in School Education. Khosrow-Pour, M. (ed.) Handbook of Research on Modern Educational Technologies, Applications, and Management. Pennsylvania : IGI Global, 229–245.

Lejupielādes

Publicēts

2021-11-15

Žurnāla numurs

Sadaļa

Raksti

Kā citēt

Jansone-Ratinika, N., & Strods, R. (2021). Attālinātā mācīšanās un mācīšana Latvijas augstskolās SARS-CoV-2 (Covid-19) atspulgā jeb kā augstākā izglītība pielāgojās nezināmajam. Akadēmiskā Dzīve, 57, 86-96. https://doi.org/10.22364/adz.57.09