Jauna sociālā realitāte ‒ kopiena “Ukraina Latvijā”
DOI:
https://doi.org/10.22364/adz.60.03Atslēgvārdi:
migrācija, vieta, reliģiskā kopiena, Pareizticīgā baznīca Ukrainā, pastorālā aprūpeKopsavilkums
Rakstā apskatīts risinājums migrācijas pētniecības izaicinājumam, kas radās 2022. gadā, kad pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā ļoti strauji un apjomīgi pieauga kara bēgļu straume no Ukrainas uz Latviju. Uzdevums bija izstrādāt konceptuālu aprīkojumu, kas ļautu saprast un aprakstīt jaunpienācēju kopienu un iezīmēt tās integrācijas stratēģijas Latvijā. Filozofiskās fenomenoloģijas un topoloģiskās hermeneitikas izmantošana pētījumā ļāva izveidot sociālo zinātņu veikumu papildinošu, plašāku jaunpienācēju kultūras un dzīves pasaules tvēruma kontekstu šīs kopienas izziņā. Ģeogrāfiskā tuvuma, līdzīga vēsturiskā likteņa un ģeopolitisko apdraudējumu dēļ Latvijas sabiedrība ar lielu atvērtību uzņēma Ukrainas kara bēgļus, un bija jākonstatē, ka starp jaunpienācējiem un uzņemošajiem veidojas kopība, kurā valda solidaritāte un pat brālība, veidojoties jaunai sociālajai realitātei, ko var apzīmēt kā kopienu “Ukraina Latvijā”. Šajā koncepcijā ir atspoguļota tās izstrādes metodoloģija: vietas kā cilvēka ģeogrāfijas un filozofijas pieeju sintezējoša jēdziena izmantošana, kas migrāciju skata kā cilvēka pārcelšanos no vienas vietas uz citu ar savu vietu, t. i., vērtībām, attieksmēm un tradīcijām. Jaunpienācēju un uzņemošo savstarpējo nepieciešamību ātri iepazīties un pastāvēt līdzās izskaidro kognitīvo rituālu funkcionēšana, kuras galvenais dinamiskais elements ir savas pasaules iemiesošanās uzbūvēšana. Izstrādātā pieeja rakstā ir lietota arī reliģisko kopienu kā vēl neapzināta migrācijas resursa pētniecībā, ilustrācijai izmantojot latīņu un grieķu katoļu rita kopienas un pastorālās aprūpes problemātiku Pareizticīgās baznīcas kopienās, ko ietekmē šīs baznīcas darbības politiskais raksturs Ukrainā.
Atsauces
A. I. (2024) Personiska intervija ar autoru, 14.06.2024., Dzērbene. Intervējusi S. Krūmiņa-Koņkova.
Anderson, R. (1996) Nine psycho-spiritual characteristics of spontaneous and involuntary weeping. Journal of Transpersonal Psychology, 28 (2), 167–173.
Bauskas Dzīve (2022) Baušķenieki kopā ar ukraiņiem atzīmē Višivankas dienu Rīgā. Bauskas Dzīve (20.05.2022.). https://bauskasdzive.lv/foto-un-video/foto-bauskenieki-kopa-ar-ukrainiem-atzime-visivankas-dienu-
riga/ (skatīts 12.08.2024.).
Bertossi, C.; Duyvendak, J. W.; Foner, N. (2021) Past in the present: migration and the uses of history in the contemporary era. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47 (18), 4155–4171. https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1812275.
Boyer, P.; Liénard, P. (2020) Ingredients of ‘rituals’ and their cognitive underpinnings. The Royal Society Publishing. https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstb.2019.0439 (skatīts 12.08.2024.).
Cesare Di, D. (2020) Resident foreigners. A Philosophy of Migration. Cambridge: Polity Press.
Collins, R. (2005) Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/
Dahlin, M. K.; Larsson, O. L.; Winnel, A. (2021) Religion, Migration, and Existential Wellbeing. New York: Routledge.
Dessewffy, T.; Nagi, Z. (2021) Dreaming Homogenous ‒ Power Switches of History in Public Discourse in Hungary. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47 (18), 4189–4208. https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1812277.
D. M. (2024) Personiska intervija ar autoru, 12.06.2024., Rīga. Intervējusi M. Kiope.
Elden, S. (2009) Philosophy and Human Geography. Kitchin, R.; Thrift, N. (eds) International Encyclopa-edia of Human Geography. Amsterdam: Elsevier, 145–150.
Ēvalde, I. (2022) Maskēšanās tīkla darināšana ir kā sapņu ķērāja izgatavošana, tikai sapnis ir ‒ miers. LA.LV (14.03.2022.). https://www.la.lv/maskesanas-tikla-darinasana-ir-ka-sapnu-keraja-izgatavosana-tikai-sapnis-ir-miers (skatīts 12.08.2024.).
Frederiks, M.; Nagy, D. (eds) (2016) Religion, Migration and Identity: Methodological and theological explorations. Leiden, Boston: Brill.
Grīnvalde, R. (2024) Zili dzeltenā Rīga. Letonica, 54, 30–54. https://doi.org/10.35539/LTNC.2024.0054.03.
Kel’m, N.; Nabozhn’ak, O. (2023) Chomu ukrayintsi, yaki vyyikhaly do Yevropy, hodyat’ do hramiv RPC, yak novi parafiyany vplyvayut’ na yikh stavlennya do viyny. TEXTY. ORG.UA. https://texty.org.ua/articles/108789/zdes-russkyj-duh-yak-vlashtovano-rosijsku-cerkvu-v-yevropi-i-kudy-hodyty-nashym-pereselencyam/ (skatīts 10.08.2024.).
Ķekavas Novads (2022) Akcija “Saulespuķu ceļš” Ukrainas atbalstam Ķekavas novadā. Ķekavas Novads (03.05.2022.). https://kekava.lv/novads/akcija-saulespuku-cels-ukrainas-atbalstam-kekavas-novada/ (skatīts 12.08.2024.).
Malpas, J. (2012) Putting Space in Place: Philosophical Topography and Relational Geography. Environ-ment and Planning D. Society and Space, 30 (2), 226–242.
Malpas, J. (2018) Place and experience. A Philosophical Topography. 2nd ed. Oxon, New York: Routled-ge.
Oficiālās statistikas portāls (2024) Iedzīvotāji pēc valstiskās piederības. https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__IR__IRV/IRV010 (skatīts 10.08.2024.).
Oztabak, M. U. (2020) Refugee Children’s Drawings: Reflections of Migration and War. International Journal of Educational Methodology, 6 (2), 481–495. https://doi.org/10.12973/ijem.6.2.481.
Philips, M. (2005) Philosophical Arguments in Human Geography. Phillips, M. (ed.) Contested Worlds. An Introduction to Human Geography. London, New York: Routledge, 13–85. https://doi.org/10.4324/9781315259406-2.
Razumkov Centre (2023) Religiosity, trust in the Church, confessional affiliation and inter-church rela-tions in Ukrainian society (November, 2023). Razumkov Centre. https://razumkov.org.ua/en/research-areas/surveys/religiosity-trust-in-the-church-confessional-affiliation-and-inter-church-relations-in-ukrainian-society-november-2023 (skatīts 10.08.2024.).
RISU (2023) U Rizi zaproshuvaly ukrayintsiv na pravoslavne bohosluzhinnya. Religious Information Ser-vice of Ukraine. https://risu.ua/u-rizi-ukrayinciv-zaprosili-na-pravoslavne-bogosluzhinnya_n139151 (skatīts 10.08.2024.).
Sidoroviča, T. (2022) Latvijā līgo arī no kara patvērumu radušie ukraiņi. Ciemos pie Kalniņu ģimenes Saulkrastu novadā. LSM.lv (24.06.2022.). https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/latvija-ligo-ari-no-kara-patverumu-radusie-ukraini-ciemos-pie-kalninu-gimenes-saulkrastu-novada.a462863/ (skatīts 07.10.2024.).
UGCC (2022) Ukrainian Greek-Catholic Church Pastoral-Migration Department (29.09.2022.). Facebook account.
UNHCR (2024) Ukrainian Refuge Situation. UNHCR Operational Data Portal. https://ej.uz/Ukrainian_refuges_Latvia (skatīts 10.08.2024.).
Waxman, O. B. (2022) What to Know About the Meaning of Sunflowers in Ukraine. Time (04.03.2022.). https://time.com/6154400/sunflowers-ukraine-history/ (skatīts 12.08.2024.).
Williams, J. (2023) Embodied world construction: a phenomenology of ritual. Religious Studies, 60 (1), 103–122. https://doi.org/10.1017/S0034412523000033.
Zanfrini, L. (ed.) (2020) Migrants and Religion: Paths, Issues, and Lenses. A Multidisciplinary and Multi-Sited. Study on the Role of Religious Belongings in Migratory and Integration Processes. Leiden, Bos-ton: Brill.
Zigon, J. (2021) How is it between us? Relational ethics and transcendence. Journal of Royal Anthropo-logical Institute, 27, 384–401. https://doi.org/10.1111/1467-9655.13496.
Lejupielādes
Publicēts
Žurnāla numurs
Sadaļa
Licence
Autortiesības (c) 2024 Latvijas Universitāte
Šis darbs ir licencēts ar Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International licenci.