Patterns of internet usage and attitudes towards using the internet for learning among youth in Latvia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22364/adz.60.13

Keywords:

internet usage habits, young people, metacognition, cognitive styles

Abstract

Computing and the internet have revolutionized the way young people communicate with each other, how they work, play, participate in public life and politics, and also how they learn and acquire new information. Drawing upon data gathered from an online quantitative survey of high school and university students in Latvia (n = 2912), conducted as part of the Latvian Council of Science supported project “The Impact of Internet Use Patterns on the Development of Youth’s Cognitive Styles”, this paper analyses youth internet usage patterns and their relationship to the cognitive orientations of youth towards internet use in the learning process. Employing factor analysis to assess the nature and frequency of online activities among youth, the study identified four distinct dimensions (models) of internet use: the creative dimension (focusing on content creation), the communication orientation, the gaming and opinion expression orientation, and the informative-analytical dimension (centred on information retrieval and consumption). Additionally, four dimensions of attitudes towards leveraging the internet for learning purposes were identified. Further analysis of the data showed that there are significant correlations between patterns of internet use and the cognitive orientations of young people. Intellectually oriented individuals are more likely to use the internet to search for information, while among internet trustees, playing computer games is predominant, etc. Networking and communication on the internet are typical of people oriented towards collaboration. Both intellectual and internet-reliant orientations have a very strong impact on internet usage practices; the first orientation can be conditionally described as positive, the second as negative. The third (“multi-taskers”) and fourth (“distracted”) orientations characterized by less deliberate metacognitive choices. The impact of these orientations on internet usage patterns is less powerful, possibly due to the fact that young people belonging to these groups are more exposed to the external social environment and technologies, and their internet usage patterns are likely to be driven by their direct usage practices and spontaneously established habits.

Author Biographies

  • Ilze Koroļeva, Latvijas Universitāte

    Dr. sc. soc., Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātes Filozofijas un socioloģijas institūta direktora vietniece un vadošā pētniece. Zinātniskajā darbā pievērsusies galvenokārt jauniešu, migrācijas, identitātes, kā arī sociālās nevienlīdzības, labklājības un veselības jautājumu izpētei. Bagāta pieredze sociālo pētījumu metodoloģijas izstrādē un kvantitatīvo datu analīzē. Vadījusi vairākus lielus ES pētnieciskos projektus Latvijā, piem., Eurostudent, ESPAD, European Social Survey (ESS), bijusi pētniece daudzos starptautiskos projektos, ieskaitot FP7 Measuring Youth Well-Being (MYWEB), H2020 Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future (CHIEF) u. c. Zinātniskās publikācijas žurnālos The Sociological Review, European Psychiatry, Religious-Philosophical Articles. Saņēmusi Latvijas Zinātņu akadēmijas Tālivalža Vilciņa vārdbalvu socioloģijā (2016).

  • Aleksejs Šņitņikovs, Rīgas Tehniskā universitāte

    Dr. sc. soc., Rīgas Tehniskās universitātes Digitālo humanitāro zinātņu institūta vadošais pētnieks un docents. Pētnieciskās intereses ir bijušas saistītas ar politikas un vēsturisko socioloģiju, pēdējā laikā veic pētījumus par jauniešiem un digitālo socioloģiju, ir plaša pieredze akadēmisko un lietišķo pētījumu veikšanā. Docē studiju kursus politikas un vadības socioloģijā, kā arī pētījumu metodēs. Publikācijas Latvijas un ārvalstu izdevumos ir par tādām tēmām kā valsts pārvaldes attīstība un ētika, figurāciju socioloģijas teorētiskie jautājumi, digitalizācijas sociālās un psiholoģiskās sekas.

  • Aleksandrs Aleksandrovs, Latvijas Universitāte

    Mg. sc. soc., ir Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātes Filozofijas un socioloģijas institūta pētnieks. Aktuālās pētnieciskās intereses ir saistītas ar jaunatnes, izglītības un migrācijas tēmām. Specializējas starpdisciplināru sociālo pētījumu metodoloģijas izstrādē un zinātnisko datu pārvaldībā. Piedalījies vairāku starptautisku un nacionāla mēroga pētniecisku projektu īstenošanā un koordinēšanā, t. sk. “Apvārsnis 2020” un Eiropas pētniecības infrastruktūras konsorcijos (European Social Survey, Eurostudent, Generations and Gender Survey, European Values Survey, u. c.).

References

Baron, N. (2008) Always On: Language in an Online and Mobile World. Oxford: Oxford University Press.

Berners-Lee, T. (2000) Weaving the Web. The Original Design and Ultimate Destiny of the World Wide Web. New York, London: Harper.

Bücher, S.; Hergesell, J.; Kallinikos, J. (2022) Digital Transformation(s): On the Entanglement of Long-Term Processes and Digital Social Change. An Introduction. Historical Social Research, 47 (3), 7–39. https://doi.org/10.12759/hsr.47.2022.25.

Caplan, S. E. (2010) Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step ap-proach. Computers in Human Behavior, 26 (5), 1089–1097. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.012.

Carr, N. (2020) The Shallows: How the Internet is changing the way we think, read and remember (2nd ed.). London: Atlantic Books.

Castells, M. (2001) The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business and Society. Oxford and New York: Oxford University Press.

Cover, R. (2023) Identity and Digital Communication: Concepts, Theories, Practices. London and New York: Routledge.

Gazzaley, A.; Rosen, L. D. (2016) The Distracted Mind. London: MIT Press.

Graham, G. (2000) The Internet: A philosophical inquiry. London and New York: Routledge.

Hakkarainen, K.; Hietajärvi, L.; Alho, K.; Lonka, K.; Salmela-Aro, K. (2015) Sociodigital Revolution: Digital Natives vs Digital Immigrants. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Amster-dam: Elsevier, 918–923. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.26094-7.

Hietajärvi, L.; Seppä, J.; Hakkarainen, K. (2016) Dimensions of adolescents’ socio-digital participation. QWERTY, 11 (2), 79–98. http://www.ckbg.org/qwerty/index.php/qwerty/article/view/241.

Hietajärvi, L.; Salmela-Aro, K.; Tuominen, H.; Hakkarainen, K.; Lonka, K. (2019) Beyond screen time: Multidimensionality of sociodigital participation and relations to academic well–being in three educatio-nal phases. Computers in Human Behavior, 93, 13–24. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.049.

Kraemer H. C.; Blasey, C. M. (2004) Centring in regression analyses: a strategy to prevent errors in sta-tistical inference. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 13 (3), 141–151, USA: Stan-ford University. https://doi.org/10.1002/mpr.170.

Levy, D. M. (2001) Scrolling Forward: Making Sense of Documents in the Digital Age. New York: Arcade Publishing.

Manovich, L. (2001) The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Sadler-Smith, E. (2011) Metacognition and Styles. Sternberg, R. J.; Zhang, L. F.; Rayner, S. (eds) Hand-book of intellectual styles: Preferences in cognition, learning, and thinking. New York: Springer, 153–172.

Sparrow, B.; Chatman, L. (2013) Social Cognition in the Internet Age: Same As It Ever Was? Psychologi-cal Inquiry, 24 (4), 273–292. https://doi.org/10.1080/1047840X.2013.827079.

Sternberg, R. J. (1988) The triarchic mind: A new theory of human intelligence. New York: Viking Pen-guin.

Sternberg, R. J. (2007) Wisdom, intelligence, and creativity synthesized. New York: Cambridge Univer-sity Press.

Sternberg, R. J.; Wagner, R. K.; Zhang, L. F. (2007) Thinking Styles Inventory-2. Medford: Tufts Univer-sity.

Šņitņikovs, A.; Svitaja, J. (2023) Word, Text and Reading in the Digital Age. Vārds un tā pētīšanas aspek-ti. Liepāja: LiePA, 72–81. https://doi.org/10.37384/VTPA.2023.27.072.

Šteinberga, A.; Hofmane, A.; Koroļeva, I.; Zakriževska-Belogrudova, M.; Barone, L. (2024) Domāšanas stilu aptaujas adaptācija un standartizācija latviešu valodā. Sabiedrība. Integrācija. Izglītība: Starptau-tiskās zinātniskās konferences materiāli. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 451–465. https://doi.org/10.17770/sie2024vol2.7892.

Turkle, S. (1995) Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster Pa-perbacks.

Van Dijk, J. (2020) The Network Society (4th ed.). London: Sage.

Vygotskij, L. S. (1984) Sobranie sochinenij, 4. Moskva: Pedagogika.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Koroļeva, I., Šņitņikovs, A., & Aleksandrovs, A. (2024). Patterns of internet usage and attitudes towards using the internet for learning among youth in Latvia. Akadēmiskā Dzīve, 60, 141-158. https://doi.org/10.22364/adz.60.13