The mythical in Plūdons’ collection of poems “Pirmie akordi”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22364/adz.60.08

Keywords:

Plūdons, folklore, national romanticism, mythical magical

Abstract

The article is dedicated to Plūdons’ first collection of poems “Pirmie akordi” [First Chords], published in 1895 by L. Neimaņa publishing house in Jelgava. In his first collection of poems, Plūdons focuses on realizing and transforming ideas of national romanticism. In terms of artistic quality, Plūdons’ first collection can be evaluated ambiguously – on the one hand, it is a new author’s attempt at poetry, with heterogeneity of content and expression, yet on the other hand, in this collection, Plūdons’ qualities are not yet fully realized; later improving and reaching their highest peak in his subsequent collections. The collection is divided into several chapters, paying special attention to lyrical poetry and also to satire and irony. Plūdons uses the characteristic features of national romanticism in the collection in two ways, for example by transforming the binary opposition “ideal past-present” into a narrower form of expression, talking about the lyrical hero’s childhood as the ideal past and the life of an adult as the present. However, in the context of satire and irony, Plūdons addresses more directly the wave of pseudomythology which is typical of national romanticism. An important accent in Plūdons’ collection is space-time and its mythologizing. The analysis of this collection allows the reader to learn about Plūdons – one of the most powerful Latvian writers of the 20th century.

Author Biography

  • Ingus Barovskis, Latvijas Universitāte

    Dr. philol., LU Humanitāro zinātņu fakultātes pētnieks, Rakstniecības un mūzikas muzeja krājuma izpētes nodaļas vadītājas vietnieks zinātniskajā darbā. Studējis latviešu folkloristiku un mitoloģiju Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātē. Pētnieciskās intereses: mitoloģija, mūsdienu mitoloģija un tās izpausmes sabiedrībā, literatūra, dzeja un mītisko simbolu realizācija tajā. Monogrāfija “Mythopoeia. Mūsdienu mītrade” (Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2021) veltīta mītisko priekšstatu realizācijas izpētei mūsdienu sabiedrībā.

References

Ādmīdiņš, R. (1974) Ieskats Plūdoņa 20. un 30. gadu lirikā. Bērsons, I. (sast.) Varavīksne. Rīga: Liesma.

Birkerts, P. (1923) Plūdoņa daiļradīšanas psiholoģija. Rīga: Izglītības ministrijas izdevums.

Bula, D. (2024) Folklora. https://enciklopedija.lv/skirklis/3318-folkloristika (skatīts 29.07.2024.).

Cirlot J. E. (1971) A Dictionary og symbols. London: Routledge.

Evans, R. J. W. (2000) Introduction. Evans, R. J. W.; Strandman, H. P. (eds) The Revolutions in Europe 1848–1849. London: Oxford University Press.

Hroch, M. (2007) National Romanticism. Discourses of collective identity in central and southeast Euro-pe (1770–1945). Budapest & New York: Central European University Press.

Jegermanis, G. (1992) Plūdons. Hausmanis, V. (red.) Latviešu rakstniecība biogrāfijās. Rīga: Latvijas en-ciklopēdija.

Johansons, A. (1954) Latviešu literatūra, 3. sēj. Stokholma: Trīs zvaigznes.

King, B. (2016) Herder & Human Identity. Philosophy Now, 112. https://philosophynow.org/issues/112/Herder_and_Human_Identity (skatīts 15.07.2024.).

Klaustiņš, R. (1922) Plūdons un viņa baladas. Plūdons. Baladas un baladeskas. Rīga: Izglītības ministrijas izdevums.

Kursīte J. (2018) Dainu kodekss. Rīga: Rundas.

Kursīte, J. (1988) Laikazīmes dzejā. Rīga: Liesma.

Kursīte, J. (1988) Latviešu dzejas versifikācija 20. gs. sākumā, 1900–1919. Rīga: Zinātne.

Kursīte, J. (2020) Latviešu dievības un gari. Rīga: Rundas.

Labrence, V. (1974) Komentāri. Vilis Plūdons. Raksti, 1. sēj. Rīga: Liesma.

Laizāns P. (1995) Auseklis. Buceniece, E. (sast.) Ideju vēsture Latvijā. Rīga: Zvaigzne ABC.

Leerssen, J. (2013) Notes towards a Definition of Romantic Nationalism. Romantik: Journal for the Study of Romanticisms, 2 (1), 9–35. https://doi.org/10.7146/rom.v2i1.20191.

No latviešu tautas bibliotēkā un antikvariātiem izņemamo grāmatu saraksts (1941). Rīga: b. i.

Plūdons, V. ‒ Lejniekam, J. (1894), RTMM 391201.

Plūdonis, V. (1974) Pirmie akordi. Vilis Plūdons. Raksti, 1. sēj. Rīga: Liesma.

Plūdonis, V. (1984) Kur dzīvība, tur dzeja. Sast. Viese, S. Rīga: Liesma.

Plūdons, V. Dzejas kodols un dzejas būtība. RTMM 39487.

Pūtelis, A. (2008) Tauta, kas ticības lietās pieņēmusēs. Juris Alunāns un latviešu mitoloģijas meklējumi. Latvijas Universitātes Raksti, 731. sēj. Literatūrzinātne, folkloristika, māksla. Rīga: LU Akadēmiskais ap-gāds.

Prande, A. (1926) Latvju rakstniecība portrejās. Rīga: Leta.

Prusinowska, J. (2008) Teodora Narbuta “Lietuviešu mitoloģija” kā Jura Alunāna iedvesmas avots latvie-šu pseidomitoloģijas tapšanai. Latvijas Universitātes Raksti, 731. sēj. Literatūrzinātne, folkloristika, māksla. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.

Tabūns, B. (2008) Modernisma virzieni latviešu literatūrā. Rīga: Zinātne.

Valeinis, V. (1976) Latviešu lirikas vēsture. Rīga: Liesma.

Weist, R. M. (1983) The word order myth. Journal of Child Language, 10 (1), 97–106. https://doi.org/10.1017/S030500090000516X.

Zeiferts, T. (1922) Plūdons. Dzīves un dzejas aina Teodora apskatīta. Rīga: Valters un Rapa.

Zippes, J. (1988) The Brothers Grimm: From Enchanted Forests to the Modern World. New York, Lon-don: Routledge.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Barovskis, I. (2024). The mythical in Plūdons’ collection of poems “Pirmie akordi”. Akadēmiskā Dzīve, 60, 80-92. https://doi.org/10.22364/adz.60.08