Jēzus tēla interpretācijas Velgas Kriles lugā “Vai jūs baiļojāties, jūs, mazticīgie”
DOI:
https://doi.org/10.22364/cl.75.01Atslēgvārdi:
Jēzus tēla atveide, drāma, dievība-cilvēks, Jaunās Derības interpretācija literatūrā, varonisKopsavilkums
Raksta uzmanības centrā ir latviešu dzejnieces un dramaturģes Velgas Kriles luga “Vai jūs baiļojāties, jūs, mazticīgie”, kura uzrakstīta 1980. gadā un pirmo reizi publicēta 1999. gadā. Lugā V. Krile izmanto Jaunās Derības fragmentus, lai interpretētu un pārinterpretētu Jēzu, balstoties idejā, ka Jēzus ir cilvēks, kas izvēlas būt sabiedrības varonis. V. Kriles tēlotais Dievs ir nežēlīgs un nezinošs, vienaldzīgs pret cilvēces problēmām. Kriles Jēzus pirmām kārtām ir cilvēks, bet cilvēki var un vēlas būt varoņi. Autore pievēršas jautājumam par to, vai sabiedrībai vispār ir vajadzīgi varoņi un kādam jābūt cilvēkam, lai par tādu kļūtu, secinot, ka varonības ideja ir teātris, ko cilvēki rāda dievības priekšā.
Atsauces
Imants Auziņš, “Ievada vietā” // Vanagi, sast. Imants Auziņš (Rīga: Solvita, 1995), 6.
Czesław Miłosz, Pvergats protas (Vilnius: Vilnius LRS, 1995), 95.
Elza Sudmale-Grīnberga, “Nav nekā noslēpumaināka par saullēktu” // Vanagi, sast. Imants Auziņš (Rīga: Solvita, 1995), 130.
Ingus Barovskis, “Mitoloģiskais un reliģiskais sižets Velgas Kriles dramaturģijā” // Litera scripta, sast. Anastasija Vedela, Svetlana Pogodina (Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2012).
Dzidra Vārdaune, “Dzeja” // Latviešu literatūras vēsture, 3. sēj., sast. Viktors Hausmanis (Rīga: Zvaigzne ABC, 2001), 197.
Viesturs Vecgrāvis, Mani sveicina zvaigznes (Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018), 203.
Velga Krile, Vanagi (Rīga: Solvita, 1995), 380.
Janīna Kursīte, Dzejas vārdnīca (Rīga: Zinātne, 2002), 345.
Soloviev Sergei M.; Smith, T. Allen (trans.) (1976), History of Russia, Vol. 21: The Tsar and the Patriarch, Stenka Razin Revolts on the Don, 1662–1675 (Gulf Breeze, FL: Academic International Press, 1979), 132.
Velga Krile, Svētlaimīgo sala, 185.
Ralph Wood, Tolkien Among the Moderns (Indiana: University of Notre Dame Press, 2015), 45.
John F. Haught, What Is Religion? An Introduction (New York, Paulist Press, 1990), 19.
David Hicks, Ritual and Belief: Readings in the Anthropology of Religion (Roman Altamira, 2010), 359.
Velga Krile. Zem baltām pātagām. Nepublicēts. RMM 505669.
Velga Krile, Bērzi (Rīga: Liesma, 1976), 46.
Velga Krile, Debesu akrobāts (Rīga: Garā pupa, 1995), 63.
Alma Ancelāne, sast. Latviešu tautas teikas. Vēsturiskās teikas (Rīga: Zinātne, 1990), 179.
Aija Taimiņa, “Rīgas Sv. Jēkaba baznīcā 1774. gadā atrastais stāvus iemūrētais cilvēks: versijas un papil-dinājumi Johana Kristofa Broces komentāriem”, Mākslas Vēsture un Teorija 12 (2009): 58–70.
Alison Stone, An introduction to Feminist Philosophy (Cambridge: Polity Press, 2007), 88–112.
Elaine Pagels, De Gnostische Evangelien (Servire, 2005), 45.
Mircea Eliade, Myths, Deams and Mysteries (London: Harper, 1961), 37.
Juan Eduardo Cirlot, Dictionary of Symbols (London: Routledge, 1971), 79.
Thomas R. Schreiner, New Testament Theology: Magnifying God in Christ (Michigan: Baker Academic, 2008), 23–37.
Bart D. Ehrman, Lost Christianities: The Battles for Scripture and the Faiths We Never Knew (Oxford and New York: Oxford University Press, 2003), 20–21.
Margaret Ziolkowski, “Pilate and Pilatism in Recent Russian Literature”, in New Directions in Soviet Litera-ture: Selected Papers from the Fourth World Congress for Soviet and East European Studies, ed. Shee-lagh Duffin Graham (New York: St. Martin's Press in association with the International Council for Soviet and East European Studies, 1992), 165.
Ann Wroe, Pontius Pilate (New York: Random House, 1999), 371.
Pēteris Šmits, sast. Latviešu tautas ticējumi, 1. sēj. (Rīga: Kabata, 1992), 61.
Aira Līcīte, “Trīs savienoti teoloģiski “lielumi”: radīšana, Jēzus, Svētais gars”. Ceļš, https://www.apgads.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/apgads/PDF/Cels/Cels_74/cl.74.04_licite.pdf (skatīts 25.09.2024.).
Lejupielādes
Publicēts
Žurnāla numurs
Sadaļa
Licence
Autortiesības (c) 2024 Ingus Barovskis, Latvijas Universitāte
Šis darbs ir licencēts ar Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International licenci.
Authors as copyright holders are named in each issue. Authors are allowed to publish under a Creative Commons License.